Jag och Alyssa är med i tidningen!

Posted by: Emma

Från amerikanska Mora till svenska Borlänge


BORLÄNGE
"Oh, say, can you see."
Man kunde nästan höra tonerna av den amerikanska nationalsången när Alyssa Wallace, en av tre utbytesstudenter från Mora, Minnesota, anlände till Borlänge för att bo hos Emma Andersson.
- Det är inte varje dag man får vara värd åt en amerikan, säger Emma.

Sedan 1994 har Hagagymnasiets engelskspråkiga program haft ett kontinuerligt utbyte med Mora high school i Minnesota, och år 2010 är inte ett undantag. Tre ungdomar från den lilla staden Mora anlände till Borlänge den 22 april, för att under en vecka få uppleva allt ifrån den svenska maten till skolsystemet och Dalarnas kulturskatter.

 

18-åriga Alyssa Wallace, en av de tre studenterna, var först inte säker på om hon skulle följa med till Sverige.

 

- Min kompis skulle åka, men jag tvekade eftersom jag redan varit i Sverige en gång förut. Men min kompis insisterade, och jag är glad att jag åkte för jag har det så roligt, säger hon.

 

Alyssa har under sin vecka i Sverige fått bo hos jämnåriga Emma Andersson.

 

- Jag ville göra något annorlunda, jag är vanligtvis blyg, så jag ville göra något som man inte förväntar sig av mig, förklarar Emma.

 

Att bo tillsammans med någon man aldrig har träffat förut kan förstås verka skrämmande, men Alyssa, som har haft många utbytesstudenter boende hemma hos sig i USA, är ganska van och var inte särskilt orolig innan hon kom hem till Emma.

 

- Däremot kändes det jätteknäppt att inte veta hur till exempel teven fungerar när jag är själv, eller att ta mat ur någon annans kylskåp, säger hon.

 

För Emma är det dock första gången som en utbytesstudent bor hemma hos henne.

 

- Det kändes roligt, men lite läskigt eftersom jag inte visste vilken slags person Alyssa skulle visa sig vara. Jag var också rädd att hon inte skulle komma alls på grund av vulkanaskan, så jag blev överrakad att hon kom, säger Emma.

 

Förutom att båda städerna har mycket träd, skiljer sig Borlänge och Mora åt - inte minst storleksmässigt. Mora, med sina 3 000 invånare, saknar fabriker och liknande som man hittar i Borlänge.

 

- Jag har också märkt att alla går överallt i Borlänge, ingen går i Mora eftersom vi åker bil överallt, säger Alyssa med ett skratt.

 

Hon berättar att svenskar och amerikaner är väldigt olika. I USA har alla jeans och T-shirt, medan många i Sverige använder högklackade skor till skolan, vilket ingen gör i USA.

 

- När vi tar kort i USA så visar vi alltid tänderna, vilket man inte gör i Europa. Hemma brukar jag le mot människor jag möter på gatan, trots att jag inte känner dem. Skulle jag göra det här skulle folk höja på ögonbrynen och undra vad jag är för en knäpp person, berättar hon.

 

Alyssa upplever dock skolsystemet som den största skillnaden mellan USA och Sverige. Eleverna har samma schema alla fem skoldagar i veckan, med fem minuters rast mellan varje lektion.

 

- Lektionerna är 50 minuter långa, och lärarna pratar under hela - vi får ingen tid till att jobba med läxan, som ska in dagen efter, under lektionstid. Här i Sverige pratar lärarna i början av lektionen och sedan får man jobba.

 

Skolreglerna är mycket hårdare i Mora än i Borlänge. Man får inte ha spaghettiband på linnen och klänningar, kjolar måste vara längre än händerna når och klädesplagg med tryck som antyder på sex, tobak och alkohol är strängt förbjudet.

 

- En gång var det någon som hade skrivit "vi ska bomba skolan" på toalettväggen i skolan. Bombgruppen kom dit, och sedan dess får man inte ha slappa tröjor, sjalar och jackor eftersom det kan tänkas gömma sig en bomb där. Reglerna får ungdomarna att vilja rebellera, säger Alyssa.

 

Både Alyssa och Emma menar att utbytet har gett dem mycket.

 

- Jag har fått chansen att förbättra min engelska, säger Emma.

 

Alyssa planerar att lära sig mer svenska när hon kommer hem, men hon har ändå hunnit lära sig några svenska fraser, och till och med ett par sånger.

 

- Jag kan säga "hejdå", "hallå", "tack", "snälla", "jag älskar dig", "men vad fan", "håll käften" och "jag är mätt". Och så kan jag sjunga Alla som inte dansar är våldtäktsmän och Sommartider, säger hon.

 

Alyssa planerar att komma tillbaka till Sverige, och hon kan faktiskt tänka sig att bo i en svensk liten stad utanför Stockholm när hon blir äldre och har skaffat egen familj. Hon menar att Mora är för litet, och hon älskar Sverige där man inte behöver betala stora summor för att ens barn ska ha möjligheten att läsa på college.

 

- Skatterna i USA är lägre eftersom vi måste betala allting själva. Fattigdomen är stor i USA, mycket större än här i Sverige, säger hon.

 

Alyssa tror att det nya sjukförsäkringssystemet i USA omedvetet bringar hopp till en viss del av befolkningen.

 

- Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Jag gillar verkligen Obama, jag tycker att han har bra åsikter och är en cool person.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0